7 juni 2023
Leestijd: 2 minuten
Geschreven door Veron

Wanneer wij aan de slag gaan om de online vindbaarheid van onze klanten te verbeteren met behulp van SEO (zoekmachineoptimalisatie), dan is één van de doelen het versterken van de autoriteit van de website. Maar wat houdt dat nu eigenlijk in? En hoe valt zoiets abstracts als autoriteit eigenlijk te meten? We gaan er hier dieper op in.

De betekenis van het begrip online autoriteit

Met online autoriteit bedoelen we eigenlijk de mate waarin Google een website een vooraanstaande rol toedicht op het internet. Hoe groter de autoriteit van een website, hoe hoger deze in de zoekresultaten zal komen te staan. Je moet hierbij iedere zoekopdracht zien als een soort uitverkiezing, waarbij er gestemd mag worden. Hoe meer stemmen van andere sites een webpagina krijgt, hoe groter de kans dat deze hoog in de zoekresultaten komt te staan.

Autoriteit versterken met backlinks

Die stemmen komen tot uiting in de vorm van backlinks. Dit zijn links van een ander domein naar jouw website. Iedere link telt voor Google als een stem. En daarbij geldt weer dat links vanaf een website die zelf ook veel stemmen ontvangt (en dus autoriteit bezit) zwaarder telt dan een stem van een non-autoritaire website. Bovendien doet het er ook nog eens toe of de website die naar jouw site linkt zich binnen een vergelijkbare branche als de jouwe bevindt of niet.

Vergelijk dit maar eens met een boekverkiezing: welk boek is het mooiste boek van het afgelopen jaar? Als auteur wil je het liefst zoveel mogelijk stemmen ontvangen, maar het doet je nóg meer wanneer deze stemmen ook nog eens afkomstig zijn van collega-schrijvers of boekrecensenten. Zij weten immers waar ze het over hebben en genieten zodoende een bepaalde autoriteit.

Hoe wordt online autoriteit uitgedrukt?

Wanneer we dus op zoek gaan naar relevante backlinks voor jouw website, om de autoriteit te versterken, willen we dus het liefst links van domeinen die zelf ook een hoge autoriteit hebben. Google zelf geeft hier geen waardes voor, maar er zijn gelukkig andere mogelijkheden. Het toonaangevende SEO-platform Moz.com heeft de begrippen Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) in het leven geroepen. Dit zijn scores van 0 tot 100 die de autoriteit van respectievelijk een specifiek domein en een specifieke webpagina aangeven, waarbij een score van 100 vanzelfsprekend het hoogst haalbaar is. Deze score is overigens alleen weggelegd voor Google zelf.

Trust Flow en Citation Flow

Een andere SEO-gigant, Majestic, ontwikkelde twee andere alternatieven: Trust Flow en Citation Flow. Hierbij is Trust Flow te vergelijken met Page Authority. Ook deze score wordt uitgedrukt in een getal van 0 tot 100. Citation Flow daarentegen is echt een ander begrip en slaat vooral op het absolute aantal inkomende links. Dit wil minder zeggen, omdat een groot aantal links vanaf onbetrouwbare/non-autoritaire domeinen niet per se van positieve invloed is op jouw online autoriteit (het tegenovergestelde kan zelfs het geval zijn).

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag
Veron van SiteMasters
11 oktober
SiteMasters
Hey! Kan ik je ergens mee helpen?