Websites worden met de dag complexer. Om analytics, advertising en e-commerce toe te passen, voegen we allerlei tracking tags toe. Gebruik je echter te veel van deze tags, dan presteert je site slechter. Het kan ‘m vertragen en zelfs crashes veroorzaken. Foute boel dus. Google Tag Manager (GTM) lost dit probleem op door alle tracking te beheren op één centrale plek.
Data verzamelen
Voor een succesvolle online strategie heb je bezoekers nodig. Je kunt nog zo’n prachtige website, webshop of portaal laten bouwen, zonder bezoekers heb je daar weinig aan. Nu bestaan er genoeg manieren om verkeer naar jouw site te lokken. Maar wat doe je vervolgens met die bezoekersstroom? Door relevante data te verzamelen zet je een grote stap voorwaarts richting conversie.
Tracking
Data verzamelen, analyseren en de resultaten gebruiken om te groeien. Onmisbaar voor een hedendaagse website. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Daarvoor bestaan tal van tracking tools: software die speciaal is ontwikkeld om inzicht te krijgen in jouw bezoeker.
Marketeers hebben tracking nodig om het gedrag van bezoekers vast te stellen, bronnen na te gaan en te bepalen of marketingcampagnes succesvol zijn gebleken. Met de resultaten stem je content of advertenties af op de pagina’s die iemand heeft bezocht, de knop waarop hij geklikt heeft of hoeveel tijd hij op jouw website heeft besteed.
Wat is Google Tag Manager?
Google Tag Manager is een gratis tool voor het beheren van alle tracking software. GTM stuurt info door naar Google Analytics, die de data kan gebruiken voor bijvoorbeeld Google Ads, Hotjar, Facebook Ads en zelfs Snapchat. Zo heb je slechts één koppeling nodig voor alle tracking.
Binnen GTM kun je tags, triggers en variabelen definiëren om waardevolle informatie te verzenden naar Google Analytics. Bijvoorbeeld om de scroldiepte bij te kunnen houden. Of om formulierinzendingen te monitoren. GTM is een uitstekende tool voor marketing- en remarketing-doeleinden.
Google Tag Manager implementeren
Om aan tracking te kunnen doen, heb je een script nodig op je website. Een stukje code dat we ook wel marketing tags noemen. En voor elke tracking tool bestaat er een speciale marketing tag. Voorheen moest een developer al die losse scripts in de broncode implementeren, wat resulteerde in veel handmatig werk. Voor Google Tag Manager heb je slechts één stukje code nodig. Daarna heb je alles inzichtelijk in een overzichtelijk interface.
Tags, triggers en variabelen
Gebeurtenissen meten in Google Tag Manager gebeurt via tags, triggers en variabelen. Een tag is een stukje code dat gegevens naar een systeem verzendt, zoals Google Analytics. Een trigger activeert de tag door na te gaan of een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt, zoals een klik. Met een variabelen kun je aangeven welke informatie er gemeten moet worden. Er bestaan een aantal ingebouwde variabelen, maar je kunt ze ook zelf opgeven.
Nog niet helemaal duidelijk voor je? Hier een voorbeeldje:
Stel, je hebt een webshop voor muziekinstrumenten, maar de verkoop van elektrische drumstellen valt tegen. Je besluit dat de pagina-indeling anders moet en wilt Hotjar gebruiken om een heatmap te maken. Door een nieuwe tag toe te voegen koppel je GTM heel eenvoudig aan Hotjar.
De trigger die hierbij hoort is ‘paginaweergave’ – je wilt immers de tag activeren zodra iemand je pagina bezoekt. Hier koppel je vervolgens een variabel aan – namelijk de URL www.voorbeeld.nl/elektrische-drumstellen – zodat je van deze specifieke pagina data verzamelt.
Waarom Google Tag Manager?
Werken met GTM geeft veel voordelen. We noemden er zonet al een paar, maar zetten bij deze alles nog even voor je op een rijtje.
- Gratis: Zoals gezegd, GTM kost niets. Nu horen we je vragen: is dit niet standaard voor tag managers? Het simpele antwoord is nee. Alternatieven blijken vaak ook nog best prijzig. Met GTM heb je de full package for free.
- Snelheid: Geen chaotische collectie van externe codes en pixels meer! In plaats daarvan heb je slechts één stukje code nodig op je website. Daarna neemt GTM het van je over. En minder code = een hogere snelheid.
- Betrouwbaar: Verkeerd geïmplementeerde code kan een site laten crashen. GTM laat je eerst alle code testen voordat het live gaat. In de debug-mode kun je zien of je de juiste tags, triggers en variabelen hebt gebruikt. Zo voorkom je crashes door gebrekkige code.
- Overzicht: Vooral als je meerdere tracking tools of marketing automation software tegelijk gebruikt, zie je soms door de bomen het bos niet meer. Bij GTM heb je alles op éen plek. Lekker overzichtelijk dus.
- Makkelijk te koppelen: En omdat je alle tools centraal beheert, is het makkelijk om nieuwe tracking te koppelen. Je hoeft dus niet telkens de broncode te laten bewerken door een ontwikkelaar.
- Eindeloze toepassingen: Google Ads, Hotjar, Facebook Ads, Twitter, LinkedIn, Snapchat. Of marketing automation software, zoals Salesforce, Marketo en Hubspot. De toepassingen van GTM zijn eindeloos.
Koppelen aan Google Analytics
Zodra je Google Analytics toevoegt aan Google Tag Manager gaat er een wereld voor je open. Want vanaf nu kun je informatie van Analytics gebruiken om Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Insights of tal van andere advertenties te personaliseren op basis van het gedrag van je bezoekers. Ook is het eenvoudig om online marketing tools te koppelen aan je website.
Voor een hoop online tools biedt GTM templates die je vrijblijvend kunt gebruiken. Maar in principe is het mogelijk om elke vorm van aangepaste HTML en JavaScript te implementeren. Veel tools vragen ook om code of een pixel op je website te plaatsen, zoals de Facebook Pixel. Ook dit is eenvoudig te regelen met Google Tag Manager.
En nu over tot actie!
Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.