20 september 2023
Leestijd: 4 minuten
Geschreven door Veron

Er is in Nederland en omringende landen al enige tijd een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten. De horeca kampt ermee, maar ook winkels, productiebedrijven en consultancybedrijven. De zorg heeft er eveneens flink last van. Enige tijd geleden moest er zelfs een ziekenhuis tijdelijk de deuren van een afdeling sluiten wegens een tekort aan medische medewerkers. En wat te denken van de ICT-branche? Uit eigen ervaring weten we dat het aantrekken van een echt goede PHP-developer of technisch-commerciële consultant bijna een ‘mission impossible’ is. Maar het probleem speelt inmiddels ook als je wegens vervanging of uitbreiding van je team een vakbekwame timmerman of installateur wilt aantrekken.

Hoger salaris went snel

Wellicht denk je dat er een simpele oplossing is: een hoger salaris bieden dan andere werkgevers. Dat lijkt misschien een prima oplossing om goede medewerkers – we hebben een hekel aan het woord personeel – aan te trekken maar dat is het niet. Ja, misschien voor even. Onderzoek toont namelijk al jaren achtereen aan dat negen van de tien mensen het ‘totaalpakketje’ belangrijk vinden en niet alleen het salaris. Iemand is maar verrassend kort echt blij met een hoger salaris.

Website wordt steeds actiever ingezet

SiteMasters is een digital agency en is gespecialiseerd in websites, niet in personeelsbeleid. Maar bij het werken voor de meest uiteenlopende organisaties komt vrijwel altijd het onderwerp ‘Werken bij’, oftewel het werven van medewerkers via onder meer de website, aan bod. Voorheen was ‘Vacatures’ bijna altijd een min of meer weggestopt subnavigatie-onderdeel van ‘Over ons’. Al enige tijd is dit onderwerp gepromoveerd tot een hoofd-item in de navigatie van de website. En steeds vaker zie je op diverse plekken op de homepage informatie over openstaande vacatures. Via onze klanten hebben we inmiddels de nodige ervaring op het gebied van personeelswerving. Helaas hebben we geen toverformule voor je, wel een aantal korte adviezen uit de praktijk. Misschien heb je er iets aan:

  • Laat je ‘achterdeur’ niet openstaan: behoud je goede mensen;
  • Hou of maak je medewerkers echt betrokken bij het wel en wee van het bedrijf/de organisatie;
  • Kijk extra kritisch naar de productiviteit en de efficiency van je bedrijf/de organisatie;
  • Werf actief in je eigen netwerk: familie, vrienden, klanten, leveranciers maar ook bij je huidige medewerkers waarvan sommigen wellicht meer uren per week willen werken.

Drempelverlagende website voor sollicitanten

Terug naar de oorspronkelijk vraag ‘Wat is een werken bij website?’ Dit is een website, die anders dan je ‘gewone’ website, helemaal gericht is op jouw presentatie aan de arbeidsmarkt. En natuurlijk op het aantrekken van de door jou gewenste medewerkers. Hierbij maken diverse technieken het heel makkelijk om te solliciteren of een gesprek, live of via Zoom of Microsoft Teams, aan te gaan. De sollicitant is hierbij tegenwoordig ‘in control’. Een dergelijke website werkt heel drempelverlagend. Bijna altijd is zo’n specifieke website onderdeel van een zogenoemde ‘employer brandingcampagne’ waarbij zowel social media maar bijvoorbeeld ook (lokale) radio- en tv-spots, billboards of andere communicatiemiddelen zoals flyers ingezet worden.

Het doel van een ‘werken bij website’ is dat kandidaten een goed en aansprekend beeld krijgen van het bedrijf en haar cultuur, missie, (toekomst)visie, producten, diensten, et cetera. Afgelopen jaren heeft het bedrijfsbeleid op het gebied van milieu en duurzaamheid steeds meer de aandacht gekregen in dit soort websites. Als milieubewust en energiezuinig bedrijf vinden we dat een prima ontwikkeling. Een trend is ook de sterk toegenomen inzet van korte en lekker enthousiaste video’s waarin mogelijke toekomstige collega’s aan het woord komen.

Vacatures direct zichtbaar in Google Jobs

Het zal je niet verbazen: SiteMasters kan niet alleen een ‘gewone’ website voor je ontwerpen en bouwen maar ook een ‘werken bij website’. Hierbij zorgen we er meteen ook voor dat de vacatures direct getoond worden in Google Jobs. We doen dit door de vacatureteksten via het CMS te voorzien van extra data (structured data), waardoor Google je website beter kan lezen. De vacatures worden vervolgens door Google gratis geïndexeerd op basis van deze structured data. Er kunnen hierbij diverse velden worden ingevuld, de volgende velden moeten sowieso ingevuld zijn:

  • Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is;
  • Omschrijving: de volledige vacaturetekst;
  • Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature;
  • Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt (zo specifiek mogelijk);
  • Titel: de titel van de vacature.

Doordat je vacature zichtbaar is op Google Jobs is de kans groter dat je meer sollicitanten krijgt. Volgens een onderzoek van Careerbuilder start 73% van alle werkzoekenden hun zoektocht naar een baan via Google. In Google staan alle vacatures op één plek zodat iemand niet meer tientallen websites moet doorspitten voor het vinden van die ene leuke nieuwe baan.

Samenwerking met andere specialisten

Natuurlijk is een ‘werken bij website’ niet de ultieme oplossing voor het aantrekken van medewerkers. Was dat maar waar. Maar het kan kandidaten wel degelijk net dat extra zetje geven om contact op te nemen met jouw bedrijf of organisatie om bij je te solliciteren. Een ‘werken bij’ website kan relatief eenvoudig worden uitgevoerd. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om bijvoorbeeld een bedrijfsvideo en videotestimonials van medewerkers op te nemen en allerlei extra drempelverlagende functionaliteiten toe te voegen. Die video’s maken we overigens niet zelf, maar we kunnen je wel helpen aan de contactgegevens van een aantal specialisten op het gebied van video en/of teksten.

Werk je samen met een selectie- en wervingsbureau, recruitmentbureau of een headhunterbureau? En overweeg je om, als onderdeel van je wervingscampagne gericht op het aantrekken van nieuwe medewerkers, een ‘werken bij website’ te laten maken? Neem jouw wervingsspecialist dan mee tijdens je vrijblijvende en uiteraard kosteloze adviesgesprek met SiteMasters. Samen komen we tot het beste digitale eindproduct.

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag
Veron van SiteMasters
12 september
SiteMasters
Hey! Kan ik je ergens mee helpen?