3 april 2024
Leestijd: 2 minuten
Geschreven door Veron

Met de ROAS-formule meet je de effectiviteit van een campagne, advertentiegroep of zoekwoord. Hoeveel levert iedere euro op? Dit bepaal je door jouw omzet door de gemaakte kosten te delen. Welk ROAS-doel je voor ogen moet houden, is afhankelijk van de situatie. Gemiddeld is 400% vaak voldoende. In Google Ads kun je de behaalde ROAS opvragen. Ook is het mogelijk om een doel-ROAS in te stellen.

De Return on Advertising Spend (ROAS) is een marketingformule, waarmee je de effectiviteit van een campagne, advertentiegroep of zoekwoord meet. Dit doe je door de verhouding tussen de gemaakte opbrengst en advertentiekosten te berekenen. Hoeveel levert iedere geïnvesteerde euro jou op? Google Ads kan deze ook voor jou berekenen. Zo weet je razendsnel of een campagne naar behoren rendeert. Op basis van de uitkomsten kun je vervolgens jouw (online) marketingstrategie bijsturen of verbeteren.

De ROAS van een campagne is – zoals je hierboven hebt kunnen lezen – niet meer dan de verhouding tussen de opbrengst en kosten. Het is dan ook vrij makkelijk te berekenen. Je hoeft hiervoor enkel de volgende formule te volgen: 

ROAS = Omzet / advertentiekosten (x 100%)

Stel, jouw Google Ads-campagne levert jou maandelijks €5.000 op. De kosten die jij daarvoor maakt, bedragen €1.250 per maand. De ROAS van deze campagne is €4. Omgerekend in percentages is dat 400%. Oftewel: voor iedere euro die jij in jouw campagne steekt, krijg je er vier terug.

Als bedrijf wil je maar één ding weten: wanneer presteren jouw campagnes naar behoren? Helaas moeten wij jou het antwoord schuldig blijven. Er is geen one-size-fits-all. Gemiddeld gezien is een verhouding van 4:1 vaak voldoende. Het is echter van jouw persoonlijke situatie afhankelijk. Er zijn genoeg bedrijven die een ROAS van 8 nodig hebben om quitte te spelen. Daarentegen zijn er ook organisaties die tevreden zijn met een ROAS van 3.

Binnen het advertentieprogramma van Google kun je uit een aantal biedstrategieën kiezen. Doel ROAS is daar één van. Door deze in te stellen, geef je het algoritme van Google de opdracht om een bepaald doelrendement te behalen. Wil jij een ROAS van 500%? Dan bepaalt het algoritme een strategie waarmee je per uitgegeven euro vijf omzet. Let wel: stel je jouw doel-ROAS te hoog in? Dan loop je het risico dat jouw advertentie niet tot nauwelijks zichtbaar is.

Heb je moeite met het bepalen van de juiste ROAS? Twijfel je of je moet kiezen voor een strategie gebaseerd op CPC, CPM, CPA of ROAS? Neem contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag