Wil je jouw klanten rechtstreeks aanspreken en op de hoogte houden van je activiteiten? Dan is e-mailmarketing het toverwoord! Maar het opzetten van een geslaagde e-mailcampagne is vaak lastiger dan gedacht. Dat begint al bij de vraag: hoe zorg je dat mensen jouw bericht openen in de stortvloed aan dagelijkse mail? Helaas is er geen toverspreuk die garandeert dat jouw mail geopend wordt. Het goede nieuws? Je kunt deze kans wel aanzienlijk vergroten!
We geven je graag 5 makkelijk te implementeren tips.
1. Het begint bij de titel
Besteed de nodige aandacht aan de titel van je mail. Je verhoogt het openingspercentage door een interessante titel te kiezen, die naar meer smaakt. Houdt het wel kort, en vermijd woorden als ‘gratis’, ‘korting’ en emoji’s. Deze voelen voor de lezer spammerig aan en hebben daardoor een negatief effect op het openingspercentage.
2. Schrijf een goede snippet
Nog een manier om de open ratio te vergroten: maak altijd gebruik van de snippet tekstruimte. De ontvanger ziet deze tekst in de inbox onder de titel. Wanneer je deze niet invult komt hier automatisch een tekst te staan, vaak de eerste regel uit de nieuwsbrief. Zonde! Deze regel is jouw extra kans om de lezer tot openen te verleiden. Pas deze dus altijd aan, en nodig uit tot een actie: “Lees snel verder”, “Bekijk ons nieuwe aanbod”, of: “Schrijf je nu in!”
3. Maak je mails persoonlijk
Je mails persoonlijk maken kan bijvoorbeeld door de afzender aan te passen naar jouw naam. Wanneer je een mail van ‘Jelle van MijnBedrijf’ ontvangt voelt dat heel anders dan wanneer de afzender ‘marketing@mijnbedrijf.nl’ is. Door mensen het gevoel te geven dat ze te maken hebben met een persoon in plaats van met een anoniem bedrijf, zullen ze eerder geneigd zijn de mail te openen.
Daarnaast kun je mails personaliseren door de naam van de ontvanger (automatisch) in te voegen in de titel of de snippet tekst, en de ontvanger rechtstreeks aan te spreken. Bijvoorbeeld: “ Hoi Thomas, wist je al dat onze sale is begonnen?”.
Vanzelfsprekend pas je dit enkel toe wanneer dit past bij jouw bedrijf en doelgroep. Wanneer de belastingdienst mij zou mailen met als aanhef: ‘Hey Michelle!’ zou ik dat wel gek vinden…
4. A/B testen
Wat voor de ene doelgroep werkt, werkt misschien niet voor jouw doelgroep. Weet je niet goed waar jouw doelgroep het beste op reageert, dan kun je dit uitproberen door middel van A/B testen. Hierbij verdeel je jouw publiek in twee groepen. Zij krijgen dezelfde mail, maar de ene helft krijgt bijvoorbeeld een gepersonaliseerde mail met hun naam in de titel, en de andere helft een mail met een algemene aanhef. Door dit soort mogelijkheden te testen ontdek je steeds beter welke elementen een positief effect hebben op de open ratio bij jouw publiek. Zo vind je uiteindelijk het geheime recept.
5. Voorkom spam
Tot slot wil ik je meegeven: mail je klanten regelmatig, maar vermijd een overkill. Om verwachtingen te managen is het goed als de ontvanger weet hoe vaak er mailings verstuurd worden. Vermeld dit bijvoorbeeld op het aanmeldformulier. Zorg ook dat de mails die je stuurt waardevolle informatie bevatten. Dit alles zal ervoor zorgen dat mensen jouw mails gaan herkennen en vertrouwen, én…. lezen!
Hulp nodig?
Aan de slag met e-mail marketing, maar kun je wel wat hulp gebruiken? Dat komt goed uit; wij staan te popelen om jou te helpen!
Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
En nu over tot actie!
Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.