Google heeft aangekondigd dat er binnenkort verschillende nieuwe AI-functies naar Google Maps komen. Hiermee kunnen gebruikers 3D-voorbeelden van hun routes volgen, dankzij extra informatie over laadstations hun ‘laadangst’ verminderen en zich beter oriënteren in onbekende gebieden. Bij SiteMasters Digital Agency houden we alle Google-nieuws nauwlettend in de gaten en kijken we altijd hoe updates en innovaties van invloed kunnen zijn op de online marketing van onze klanten. In dit artikel verkennen we de nieuwe functies, mogelijk gemaakt door recente ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie, maar ook wat ze kunnen betekenen voor de vind- en zichtbaarheid van jouw bedrijf in Google Maps.
Immersive View voor routes
Met behulp van miljarden Street View- en luchtfoto’s en geavanceerde AI-technologieën worden diverse locaties op Google Maps getransformeerd naar een nieuwe 3D-weergave. Eerder dit jaar werd Immersive View uitgerold in Amsterdam, waarmee gebruikers 360 graden rond kunnen vliegen over verschillende grachten, parken en gebouwen zoals het Rijksmuseum en het Paleis op de Dam. En nu komt Immersive view voor routes eraan. Deze functie biedt gedetailleerde 3D-voorbeelden van routes, waardoor gebruikers hun reis van begin tot eind kunnen bekijken.
Immersive View maakt gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligentie om miljarden Street View- en luchtfoto-afbeeldingen te combineren. Hierdoor kun je gesimuleerde reizen ervaren alsof je ze daadwerkelijk aflegt. Het is een interactieve ervaring waarmee je routes vanuit verschillende perspectieven kunt verkennen, kunt inzoomen en zelfs het tijdstip van de dag of de weersomstandigheden kunt aanpassen, zodat je een realistisch beeld krijgt van wat je te wachten staat.
De uitrol van Immersive View voor routes begint deze week in Amsterdam en andere grote steden in Europa, Noord-Amerika en Azië, voor Android- en iOS-gebruikers. Google heeft nog niet aangekondigd of en wanneer de rest van de wereld deze functie kan gebruiken.
De beschikbaarheid van Immersive View voor routes is aanvankelijk beperkt, maar we verwachten dat deze functie uiteindelijk breed beschikbaar zal zijn. Dit biedt bedrijven boeiende mogelijkheden om klanten te informeren en te betrekken. Stel je voor dat je vooraf ingestelde routes, zoals de looproute vanaf het station en de autorit vanaf de afslag, in 3D op je website kunt aanbieden, waardoor klanten een virtuele ervaring van deze routes kunnen beleven. Dit opent nieuwe deuren voor klantinteractie en -betrokkenheid.
Gemakkelijker oriënteren met Lens in Maps
Lens in Maps (voorheen bekend als Live View) is een functie in Google Maps die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie en augmented reality om je snel te helpen oriënteren in je omgeving.
Op plekken waar Lens in Maps beschikbaar is, verschijnt het Lens-pictogram in de zoekbalk. Tap je erop en richt je de telefoon voor je uit, dan krijg je direct informatie over nabijgelegen geldautomaten, openbaarvervoerstations, restaurants, koffiebars en winkels. Het is een waardevol hulpmiddel om je te helpen je weg te vinden wanneer je een metrostation verlaat, een nieuwe buurt verkent of de dichtstbijzijnde koffiebar zoekt.
Deze week start de uitrol van Lens in Maps in meer dan 50 steden wereldwijd, naar verluid ook in Amsterdam. Over de beschikbaarheid in de rest van Nederland wordt nog niet gerept, maar we zijn voorzichtig positief dat deze functie wereldwijd zal worden uitgerold.
Dankzij Lens in Maps kunnen ‘de mensen op straat’ informatie over je bedrijf en aanbod vinden, door simpelweg hun telefoon op je gebouw te richten. Dit maakt het nog belangrijker dan het al was om je Google Bedrijfsprofiel te optimaliseren. Daarnaast is het belangrijk dat je website technisch en inhoudelijk geoptimaliseerd is, zodat Google gemakkelijk de nodige informatie kan vinden om in Maps aan Lens-gebruikers te presenteren.
Updates voor e-mobilisten: nooit meer laadangst
Google Maps krijgt updates voor bestuurders van elektrische voertuigen, om ‘laadangst’ tijdens reizen te verminderen.
Zodra deze update live is, zien gebruikers details zoals compatibiliteit, het aantal, het type en het vermogensniveau van oplaadpunten. Dankzij informatie over wanneer de oplaadpunten voor het laatst zijn gebruikt, heb je bovendien minder kans dat je bij een defecte laadpaal belandt.
De updates voor elektrischevoertuigbestuurders worden momenteel wereldwijd uitgerold, dus ze zullen ook beschikbaar zijn in Nederland.
Als je een bedrijf hebt dat laadpalen beheert, dan is het belangrijk om Google te voeden met de juiste informatie. Ook als je zelf niks met laadpalen doet, kun je waardevolle informatie aan e-mobilisten verstrekken. Dit kan op je eigen bedrijfswebsite, met behulp van Google’s API-koppeling genaamd ‘Places API’. Hiermee komt informatie over het opladen van elektrische voertuigen (EV) beschikbaar voor ontwikkelaars, zodat bedrijven real-time informatie over EV-oplaadstations op hun websites en apps kunnen tonen.
AI-gestuurde visuele resultaten
Zoeken in Google Maps is geëvolueerd om je meer antwoorden te bieden, dingen te ontdekken en inspiratie op te doen. Bij specifieke zoekopdrachten krijg je nu als eerste fotoresultaten te zien, die gebaseerd zijn op miljarden gedeelde foto’s van de Google Maps-gemeenschap, allemaal mogelijk gemaakt door AI en geavanceerde beeldherkenningsmodellen.
Je kunt nu natuurlijke taal gebruiken in je zoekopdrachten, zoals “wat te doen in Kampen voor kinderen”. Je ontvangt dan fotoresultaten die precies laten zien waar je naar op zoek bent. Je kunt deze resultaten bekijken, op een foto tikken voor meer informatie en rechtstreeks naar die locatie navigeren.
Deze nieuwe zoekervaring wordt in de komende weken wereldwijd uitgerold op Android en iOS. Het is nog niet specifiek aangekondigd voor Nederland, maar we verwachten dat het binnenkort beschikbaar zal zijn.
Voor bedrijven biedt deze functie de kans om op te vallen. Door het plaatsen van foto’s door gebruikers te stimuleren, kunnen bedrijven visueel opvallen en klanten trekken. SiteMasters Digital Agency zal je ondersteunen om in te spelen op deze nieuwe zoekervaring en de visuele aantrekkingskracht van je bedrijf op de kaart te vergroten.
Verken de mogelijkheden met Google Maps
In dit artikel hebben we de nieuwe AI-functies in Google Maps verkend. Deze updates bieden spannende en nuttige mogelijkheden voor gebruikers, mogelijk gemaakt door recente ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie. Voor bedrijven bieden de introductie van Immersive View voor routes, Lens in Maps, verbeteringen voor e-mobilisten en AI-gestuurde visuele resultaten nieuwe kansen voor klantinteractie, -betrokkenheid en zichtbaarheid in Google Maps.
Bij SiteMasters Digital Agency volgen we het nieuws rond Google Maps op de voet. We staan klaar om je te helpen profiteren van deze innovaties. Zullen we de mogelijkheden voor jouw bedrijf verkennen in een vrijblijvend adviesgesprek?
En nu over tot actie!
Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.