25 januari 2023
Leestijd: 3 minuten
Geschreven door Veron

Er zijn veel variabelen die het succes van jouw webshop bepalen, waardoor je nooit klaar bent met het optimaliseren ervan. Het is daarom belangrijk om je werkzaamheden te prioriteren, aangezien er maar 24 uur in een dag zitten en 7 dagen in een week. Toch wil je er natuurlijk met de werkzaamheden voor zorgen dat je alles uit je webshop haalt wat erin zit. En aangezien het aantal online aankopen blijft stijgen, wil je zo hoog mogelijk in de relevante zoekresultaten eindigen. Om dit te kunnen realiseren en alles uit jouw webshop te halen wat erin zit, geven wij je 5 gouden SEO-tips om te scoren met jouw webshop! 

De rol van seizoenen

Seizoenen spelen vaak een rol in de verkoop van de producten in jouw webshop. Je wilt dan ook zichtbaar zijn op de momenten dat er het meest wordt gekocht in jouw webshop. Bereid je voorafgaand aan een seizoen dan ook goed voor door de volgende werkzaamheden uit te voeren: 

  • Update je content over de seizoensgebonden producten 
  • Promoot deze producten ook via anderen kanalen 
  • Kijk goed naar Google-trends. Kijk dan bijvoorbeeld naar de zoekvolumes, gerelateerde onderwerpen en long-term keywords 
  • Optimaliseer je landingspagina’s op tijd 

Gevonden worden met afbeeldingen

Er komen steeds meer SERP-features bij. Per branche, onderwerp en zoekopdracht kan het dus ook verschillen in welke SERP-feature je zichtbaar bent. Google toont ook afbeeldingen naast de zoekresultaten, waar jij ook kan staan! Bepaal of jouw doelgroep wat aan afbeeldingen heeft. Als dit zo is, is de kans groot dat jouw doelgroep tussen deze afbeeldingen zal kijken en jou op deze manier vindt. In Google Search Console kun je zien hoeveel verkeer je nu al via afbeeldingen trekt.

Strakke structuur bouwen

Bezoekers vinden het fijn als je website een strakke structuur heeft. Hierdoor kunnen ze makkelijk naar de producten navigeren waar ze naar op zoek zijn. Je kunt in deze klantbehoefte voldoen door gebruik te maken van breadcrumbs in je webshop. Webshopbezoekers kunnen hierdoor precies zien waar ze zich op de website bevinden en makkelijk terug navigeren als ze dat willen. Hierdoor voorkom je dat je bezoeker de webshop verlaat, omdat het diegene niet lukt om te navigeren naar de juiste plek. Daarnaast is het ook belangrijk dat de URL goed geformatteerd is. Hiervoor is het belangrijk dat je nietszeggende nummers en onnodige tekens vermijdt.

Maak gebruik van pagination

Laat niet gelijk al je producten op één pagina zien. Google moet anders heel veel content in één keer laden, waardoor de website langzaam zal laden en dit nadelige gevolgen heeft voor de user experience. Maak in plaats daarvan gebruik van verschillende pagina’s door je producten op te delen.  

Op de juiste manier omgaan met filters

Filters binnen je webshop is goed voor de gebruiksvriendelijk. Hierdoor kunnen je bezoekers het gewenste product makkelijker vinden. Helaas is het wel zo dat filters niet vriendelijk zijn voor de SEO van je webshop. Het is namelijk zo dat je hierdoor veel meer losse URL’s creëert door alle verschillende combinaties en dit vindt Google niet zo leuk. Maak toch gebruik van filters zonder dat dit nadelige gevolgen voor je SEO heeft met de volgende oplossingen: 

  • Robots.txt: door de gefilterde URL’s uit te sluiten voor crawling zorg je ervoor dat Google de beschikbare tijd besteed aan de belangrijkere URL’s. Lees er meer over in ons andere blog.
  • Noindex tag: concurreer je al met de hoofdpagina waarmee je wil raken? Dan kun je een noindex tag gebruiken, zodat je sowieso de juiste pagina kan laten ranken 
  • Canonical wijzigen: door het instellen van een canonical kun je aangeven welke pagina je wil laten indexeren 

Er valt organisch enorm veel te winnen voor jouw webshop

Google maakt het je wel lastig door zo snel te verbeteren en steeds nieuwe eisen te stellen. Daardoor is het belangrijk dat je de SEO van je webshop continue blijft verbeteren. Hierdoor valt er altijd enorm veel te winnen op het gebied van SEO voor jouw webshop. Wil je weten wat er voor jouw webshop binnen SEO te winnen valt? Neem dan contact met ons op! Bij SiteMasters zijn wij goed op de hoogte van de veranderende eisen van Google en kunnen we je goed adviseren om mogelijke verbeteringen binnen jouw webshop aan te brengen.