13 maart 2024
Gewijzigd op 24 april 2024
Leestijd: 2 minuten
Geschreven door Veron

Het lijkt nog ver weg, maar voordat je het weet is het alweer koningsdag. Nog een maand en we mogen onszelf weer uitdossen in het oranje! Lees in dit blog hoe je moet inspelen op koningsdag om jouw omzet te vergroten.

Koningsdag marketing: (web)shop

In de week voor Koningsdag stijgt de omzet voor webshops, blijkt uit onderzoek van Klarna. Vooral 25 en 26 april zijn populaire dagen om inkopen te doen. Met name kleding en schoenen worden last minute gekocht. Ook jouw webshop zou hiervan dus gebruik moeten maken. We leggen je uit hoe je dit kunt doen.

Uit onderzoek van Statista blijkt dat op Koningsdag 22van de Nederlanders op televisie kijkt naar de festiviteiten en 16% het thuis viert. Bij koningsdag komen ook de nodige producten kijken. Denk aan lekkere hapjes, versieringen en natuurlijk een oranje outfit. Vraag jezelf dus af: welke producten van mijn onderneming willen mensen dit jaar het liefste hebben?

Ben je bijvoorbeeld ondernemer in de retail? Uit een onderzoek van Klarna blijkt dat de consument graag een nieuwe outfit aanschaft vlak voor de verjaardag van koning Willem-Alexander. Er is vooral een stijging te zien bij schoenen, kleding en accessoires. Veel meer dan 50 euro wordt er echter niet uitgegeven; we blijven tenslotte Hollanders. Aangezien ook de rommelmarkten er niet inzitten kun jij inspelen op dat gevoel. En hoe doe je dat beter dan met een kortingsactie? Koppel een code voor jouw webshop aan Koningsdag en breng deze boodschap ook over. Hierbij is het verstandig om deze al voor Koningsdag in te laten gaan. Ook in de resultaten van Google Trends is de trend te zien dat ons zoekgedrag richting Koningsdag toeneemt. Heb je niet de ruimte om korting aan te bieden? Ga dan voor een andere framing. Maak bijvoorbeeld een sectie met  “Volledige Koningsdag-outfit voor onder de 50 euro” of “Betere deals dan op de rommelmarkt.”

Koningsdag marketing: nieuwsbrief

E-mail is een efficiënte manier om al jouw klanten ervan op de hoogte te brengen dat jij een speciale koningsdagactie hebt. In de aanloop naar deze dag zal er veel gestunt worden met kortingen. Dit kun jij via een actiematige nieuwsbrief snel bij jouw klanten onder de aandacht brengen.

Als je een nieuwsbrief hebt, is een feestdag altijd een goed moment om je nieuwsbrief aan te kleden met dit thema. Stuur misschien een extra nieuwsbrief uit en laat je klanten weten dat je ook in deze tijd de koning niet bent vergeten!

Koningsdag is zo’n dag waarbij je qua oranje of rood-wit-blauw niet te ver kan gaan. Kijk in je webshop: wat verkoop je in die kleuren? Dit zijn de artikelen om nu naar voren te brengen. Al is het een hamer met oranje handvat of een bordje met oranje elementen. Alles kan!

Koningsdag marketingcampagne voorbeelden

Voor de nodige inspiratie kijken we natuurlijk graag naar wat andere bedrijven doen. Een aantal dingen komen altijd terug op Koningsdag: de kleur oranje, het feliciteren van Willem-Alexander, eten en drinken en het weer.

Tijdens Koningsdag kan bier bijvoorbeeld niet ontbreken. Een andere goede inhaker kwam van Amstel. Zij haakten met hun slogan in op de weersvoorspelling, het zou namelijk nat en koud worden. Laat dat nou net zijn wat bier ook is. Ze combineerden het negatieve weerbericht met de juist positieve kant van bier door hun slogan ‘Natuurlijk wordt het koud en nat’. Als je een dergelijke combinatie ook met jouw product of onderneming kan maken zit je gebakken!

Wees creatief met jouw Koningsdag marketing en bedenk je eigen strategie. En misschien wel het belangrijkste: doe dit alleen als de uitingen passen bij jouw onderneming. 

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag
Veron van SiteMasters
12 september
SiteMasters
Hey! Kan ik je ergens mee helpen?