Net als een kerstboom kan je ook je website voor Kerst optuigen. Wat zijn de mogelijkheden? Hoe creëer je een warme sfeer en nog belangrijker, hoe kan je munt slaan uit deze periode? Kerst biedt online kansen. Niets doen is geen optie. Lees het onderstaande artikel en doe inspiratie op.
Wat kan je dan aan de website doen?
Het is aan te raden om de website in de kerstsfeer te brengen. Hier een daar een sierlijker lettertype. Een groene of rode kleur. Ook een kerstboom of kerstbal kan. Of een kerstwens. Probeer het echter wel subtiel te doen. Een kleine aanpassing geeft vaak al het gewenste resultaat. We zien ook wel eens een halve sneeuwstorm op het scherm of rondracende kerstmannen achter rendieren met een rode neus. Dat is slechts in een enkel geval gepast. Bijvoorbeeld bij een website voor een café of speelplaats. De kunst is om met een aantal subtiele wijzigingen je website net een andere, warmere en feestelijke look te geven. Dit geeft de bezoeker ook een fijn en warm gevoel. De bezoeker zal waarschijnlijk langer op de website blijven rondneuzen.
Kerstactie
Ook leuk is het om een Kerstactie te doen. Speciale korting alleen in de week voor de Kerst. Je geeft iets weg, maar hebt wel weer een klant. Er zijn ook acties die helemaal geen geld kosten. Stuur je klanten per e-mail een kerstwens. Wedden dat je daarna een aantal extra bezoekers op de website hebt.
Wat kan je buiten de website doen?
Tegenwoordig is alleen de website niet voldoende. Het is een samenspel van meerdere platformen. De Social Media kanalen zijn hier erg belangrijk. Hiermee kan je immers direct met jouw volgers en doelgroep communiceren. Zorg dat de headerfoto op Facebook een kerstsfeer heeft. Deel een Kerstactie via Facebook of Instagram.
Enkele veelgebruikte social posts rondom Kerst zijn:
- Tips voor kerst, zoals recepten, kleding, beauty etc.
- Terugkijken op afgelopen jaar
- Kerstvideo’s
- Kerstwensen in combinatie met je merk
- Promotie van producten in kerstsfeer
- Kerstcoupons en actiecodes voor korting
Maak een video vanuit jouw bedrijf, waarbij de medewerkers een kerstwens uitspreken of zingen. Maak bijvoorbeeld een lipdub op een bekende kerstsong. Ook erg goed voor de team-spirit. Er zijn genoeg creatieve mogelijkheden.
December is een maand waarin persoonlijke relaties centraal staan. Probeer daarom de boodschap die je uitdraagt zoveel mogelijk te personaliseren. Een persoonlijke Kerstwens of een persoonlijk aanbieding hebben een hoge attentiewaarde. Dit spreekt mensen aan en een reactie is waarschijnlijk.
Alleen voor Kerst?
We noemen hier Kerst, maar eigenlijk kan je in de gehele decembermaand allerlei leuke acties doen en de website en de Social Media kanelen een passende sfeer geven. Denk aan Sinterklaas, Oud en Nieuw, maar ook nieuwerwetsere feestdagen zoals Black Friday of Cyber Monday lenen zich uitstekend voor een actie. Bij Black Friday en ook bij Sinterklaas mag de actie best wat agressiever zijn. Meer gericht op verkoop en snel handelen. Dit verwacht de consument ook. Bij Kerst moet het wat meer op gevoel. Warmte, gezelligheid, verleiden.
Voorbereiding is het halve Kerstwerk
Je weet al heel lang dat Kerst en de andere feestdagen er aan komen. Als je één en ander voorbereid, scheelt het straks een hoop werk en stress. Posts op Facebook kunnen ingepland worden. Plaatjes kunnen vooraf al gemaakt worden. In WordPress kan je pagina’s voorbereiden en op een gewenste datum en tijd online laten gaan.
Conclusie: Kansen met Kerst
Niet alleen Kerst maar alle feestdagen in december bieden online mogelijkheden. Het is goed om op de website en Social Media kanalen aandacht te geven aan de diverse feesten. Zo creëer je betrokkenheid en interactie met jouw doelgroep. Maak het persoonlijk voor extra attentiewaarde. Met slimme acties, die niet veel geld hoeven te kosten kan je extra omzet en loyaliteit genereren. Voorbereiden is handig.
Geen tijd? Geen nood! Wij helpen. Laat ons de Kerstboodschap maken. Kerstkaartjes in de juiste stijl. Een kerstlook van de website. Een speciale Kerstnieuwsbrief. We staan klaar. Bel ons nu op 06 481 480 67 of mail ons op info@sitemasters.nl.
En nu over tot actie!
Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.