12 april 2023
Leestijd: 2 minuten
Geschreven door Veron

Het schrijven van een begrijpelijke tekst en teksten speciaal voor websites en webshops hebben we inmiddels al een aantal keer besproken en toegelicht. Dat de tekst begrijpelijk is, is natuurlijk erg belangrijk. Je omschrijft het product of de dienst die je aanbiedt en overtuigt de bezoeker waarom hij met jou in zee moet gaan. Maar wat nu als je helemaal tevreden bent over de tekst die je geschreven hebt, maar hij levert niet het gewenste resultaat op. Je zult jezelf een aantal vragen stellen, waar je het antwoord misschien nog niet op weet; Wat mist er aan mijn tekst? Waarom levert hij niet het gewenste resultaat op? En misschien nog wel de belangrijkst vraag; wat moet ik veranderen waardoor ik wel mijn doelen kan behalen.

Wanneer is een bezoeker waardevol? 

Om te meten of een bezoeker wel of niet waardevol is, haal je je data uit Google Analytics. Sinds de komst van de nieuwe versie van Google, is engagement een belangrijke factor geworden. Hoe hoger dit percentage, hoe meer acties een bezoeker van jouw website uitvoert. Je kunt hiermee dus iets zeggen over de betrokkenheid van jouw bezoeker. Niet alleen dit percentage zegt iets over jouw bezoeker, maar de volgende kenmerken kun je ook meenemen in jouw onderzoek en uiteindelijke conclusie: 

  • Het aantal bekeken pagina’s 
  • De tijd die doorgebracht is 
  • Of jouw meest belangrijke pagina’s bekeken zijn 
  • Waar jouw bezoekers vandaan komen 
  • Is het een terugkerende bezoeker 

Zoals je ziet zijn er veel kenmerken die bepalen of jouw bezoeker wel/ niet waardevol of is. In het conversiepad van Google Analytics kun je zien welke pagina’s het vaakst bezocht worden voordat er een conversie plaatst vindt. Kijk daar eens naar, misschien kom je er op die manier wel achter wat andere pagina’s missen.  

Meer waardevolle bezoekers aantrekken 

Nu we weten hoe we kunnen meten welke bezoekers waardevol zijn en welke juist niet, gaan we kijken hoe we slecht lopende pagina’s ook kunnen laten converteren. Google bepaalt namelijk o.a. door te kijken naar het engagement percentage van jouw website, wat jouw positie in de zoekresultaten is. Om het engagement te verhogen kun je het volgende doen: Wanneer je een tiggergroep aangemaakt hebt, dan kun je in Google Ads hier een doelgroep van maken. De kans is dan heel groot dat deze bezoekers overgaan tot een conversie.  

Naast dat je in Google Ads advertenties kunt sturen op waardevolle bezoekers, kun je natuurlijk ook spieken bij de best lopende pagina’s en je slecht lopende pagina’s hierop aanpassen. Kijk hierbij naar: 

  • Positie CTA 
  • Indeling tekst, benoem de meeste belangrijke informatie eerst 
  • Gebruik je aantrekkelijke koppen 
  • Stel je een vraag, geef je hier dan ook antwoord op 
  • Maak je gebruik van interne linkjes 
  • Is de tekst overzichtelijk door gebruik van opsomming  

En tot slot is het belangrijk dat je de tekst actief schrijft. Je wil je bezoeker namelijk aansporen om een actie te ondernemen. Bij een passieve tekst, is de kans klein dat de bezoeker de conversie uitvoert die jij hoopt. Let maar eens op, wanneer zou je eerder contact opnemen: 

  1. Wanneer je vragen hebt, zou je eventueel contact met ons kunnen opnemen. 
  2. Vragen? Neem contact op! Wij beantwoorden deze graag. 

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag