27 september 2023
Gewijzigd op 4 oktober 2023
Leestijd: 3 minuten
Geschreven door Veron

Ben jij van plan een website te verhuizen naar een nieuwe domeinnaam, server of contentmanagementsysteem, dan is dit artikel prefect voor jou! De belangrijkste stappen die je moet nemen om een succesvolle migratie te plannen en uit te voeren worden besproken. Met hierbij speciale aandacht voor SEO. In dit blog laten we je zien hoe je dit het beste kunt toepassen en wat er bij het proces komt kijken.

Wat is een website migratie?

Een website migratie is een verhuizing van jouw website van de ene omgeving, naar de andere. Dit kan komen door verschillende redenen, zoals het veranderen van de domeinnaam, het upgraden van een nieuwe versie van het contentmanagementsysteem of het verhuizen naar een andere hostingprovider. Bij een website migratie worden de bestanden, databases, inhoud en instellingen van de huidige website overgezet naar de nieuwe omgeving. Bij dit proces zal zorgvuldige planning, voorbereiding en uitvoering vereist zijn, omdat de website na de migratie goed moet blijven functioneren. Daarnaast moet er worden gezorgd dat er geen negatieve impact is op de het gebied van SEO. Met een migratie kunnen er betere prestaties, betere gebruikservaring en een grotere groei worden gerealiseerd van de online aanwezigheid.

Waar moet je allemaal aan denken bij een website migratie?

Zoals al is benoemd moet de migratie zorgvoldig worden gepland en worden voorbereid. Bij dit proces komen een aantal belangrijke aspecten kijken.

  1. Content: Alle webpagina’s, afbeeldingen, video’s en andere media zal correct moeten worden overgezet naar de nieuwe omgeving. Controleer ook of de interne links nog steeds werken en pas deze indien nodig aan.
  2. URL-structuur: Als de URL-structuur van de website wordt gewijzigd, is het belangrijk om de redirects in te stellen van de oude naar de nieuwe URL’s. Hiermee worden gebroken links voorkomen.
  3. SEO: Zoals al kort benoemd moet er rekening worden gehouden met de SEO. Zorg ervoor dat alle belangrijkste zoekwoorden, meta-tags en andere SEO elementen behouden blijven. Houdt de eventuele ontwikkelingen na de migratie in de gaten.
  4. Functionaliteiten: Voordat je de migratie start, controleer dan of alle functionaliteiten van de website correct worden overgezet naar de nieuwe omgeving. Denk hierbij aan formulieren, integraties of andere systemen.
  5. Testen: Voor uitgebreide tests uit op de nieuwe website, om ervoor te zorgen dat alles naar behoren functioneert. Test hierbij zowel de front-end als de back-end. Dit voorkomt allerlei problemen voordat de website live gaat.
  6. Communicatie: Informeer de gebruikers van je website, zoals klanten en relevante betrokken partijen. Vermeld duidelijke instructies of wijzigingen die voor hen een rol gaan spelen, zodat ze op de hoogte zijn van de veranderingen.

Door aandacht te besteden aan deze 6 punten, zal er een gedetailleerd migratieplan volgen, zodat de migratie soepel en goed verloopt.

Wat is de rol van SEO tijdens een migratie?

Bij een website migratie speelt SEO ook een cruciale rol. Verschillende aspecten komen hierbij kijken, het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, zorgen voor een goede overdracht van content, implementeren van URL-redirects, de technische optimalisatie en het bijhouden van organische zoekprestaties. Door dit uit te voeren zullen er geen negatieve gevolgen zijn voor de SEO van de website.

Hoe lang duurt een website migratie gemiddeld?

Een website migratie kan erg verschillen in duur, dit heeft te maken met verschillende factoren. Denk hierbij aan de omvang, complexiteit van de website, het gekozen migratieproces en de beschikbare middelen. Een website migratie kan enkele uren tot dagen in beslag nemen. Het belangrijkste deel hiervan is dat er voldoende tijd in de voorbereiding, het testen en oplossen van eventuele problemen gaat. De grootte van de migratie en het aantal personen dat hieraan werkt spelen ook een rol bij de lengte van de migratie.

Wat kost het meeste tijd tijdens een website migratie?

Tijdens een migratie zijn er een aantal taken die veel tijd in beslag nemen. Denk hierbij aan de contentoverdracht, het opstellen van redirects, design en branding, testen en de kwaliteitsborging. Uiteraard kan dit met een goede planning en de juiste experts tijd worden bespaard bij deze processen. Een belangrijk aspect is het gebruik van een redirect file om ervoor te zorgen dat oude pagina’s correct worden doorgestuurd naar nieuwe URL’s. Daarnaast is het belangrijk om het belang van de URL-structuur tijdens een migratie goed te begrijpen.

Waarom het inhuren van een Digital Agency jou veel tijd bespaart

Het inhuren van een ervaren Digital Agency bij een website migratie kan je veel tijd besparen. Een Digital Agency heeft de kennis en expertise in huis om een migratie soepel te laten verlopen en potentiële problemen te identificeren en op te lossen. Wij kunnen helpen bij het opstellen van een uitgebreid plan, het uitvoeren van technische optimalisatie, het analyseren van een zoekwoordenstrategie en het monitoren van de prestaties na de migraties. Door ons in te schakelen, kun jij je richten op de belangrijkste processen, terwijl je op ons kunt rekenen dat wij de migratie goed afhandelen.

Aan de slag!

Een website migratie kan een lastig proces zijn, maar met de juiste planning, voorbereiding en ondersteuning van een Digital Agency kan dit proces soepel verlopen. Het ervaren team van SiteMasters staat voor je klaar om je te helpen bij elke stap in het migratieproces. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om een succesvolle website migratie neer kunnen zetten.

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag
Veron van SiteMasters
13 december
SiteMasters
Hey! Kan ik je ergens mee helpen?