Gewijzigd op 19 juni 2024
Communiceer jij als bedrijf nog niet online met je doelgroep? Dan is de kans groot dat je op de lange termijn met 1-0 achter staat ten opzichte van je concurrent. Is het nu te laat? Absoluut niet! In dit artikel vertellen we je meer over het belang van digitale communicatie en leggen we stap voor stap uit hoe je dit kan gaan implementeren voor jouw organisatie.
Bestedingen dalen, contactmomenten stijgen
Op het moment dat de bestedingen van je klant dalen, is het belangrijk dat je contactmomenten stijgen. Je wilt namelijk je doelgroep warm houden en niet in de vergetelheid raken. Door middel van Search marketing, videomarketing en social media zorg jij ervoor dat je in de picture bent en blijft.
Search marketing
Je hebt ongetwijfeld de term SEO (Search Engine Optimization – Zoekmachine Optimalisatie) weleens in een gesprek horen vallen. Je ‘moet’ hier ook iets mee doen, maar weet niet waar je kan starten. Daarom vertellen we je graag hoe dit je helpt bij je online zichtbaarheid.
- Het helpt je bij het krijgen van meer inzicht in het zoekgedrag van je potentiële klant
SEO is de ‘gratis’ variant binnen zoekmachines om met je pagina’s te domineren. Heb je een kinderschoenenzaak in Alkmaar, dan wil je met jouw pagina gevonden worden op de term “kinderschoenen Alkmaar”. Je schrijft dus op basis van relevante zoektermen belangrijke informatie en wordt daar vervolgens op gevonden. Maar voordat je start met het schrijven van deze pagina’s, is het belangrijk om erachter te komen waarop je doelgroep zoekt. Dit noemen we een zoekwoordonderzoek. Achterhaal welke terugkerende vragen je klanten heeft. Vraag aan de salesafdeling welke vragen regelmatig terugkomen, spit je mails door als input voor je onderzoek en gebruik de tool Ubersuggest. Op basis van jouw ingevoerde termen zie je hoe vaak er wordt gezocht op een bepaalde term en geeft deze tool je daarnaast ook weer ideeën voor nieuwe zoektermen (en misschien wel nieuwe producten of diensten). Zo optimaliseer je je website en zet je de volgende stap in je business. Twee vliegen in één klap! - Je domineert op lange termijn de zoekmachines met jouw pagina’s
Je weet nu waar je potentiële klant op zoekt, maar hoe zorg je ervoor dat je vervolgens met je pagina’s de zoekmachines domineert? Dat kan allereerst door relevante landingspagina’s te schrijven. Stel, je hebt een schoenenzaak en er wordt veelvuldig gezocht op “schoenentrends 2021”. Dan loont het om daar een uitgebreid artikel over te schrijven. Verder zijn er een aantal richtlijnen waar je artikel aan moet voldoen om beter vindbaar te worden. Hoe we dat precies aanpakken, lees je op deze pagina over zoekmachine optimalisatie. Daarnaast speelt linkbuilding altijd een belangrijke rol in de bepaling van jouw Google posities. - Je advertentiekosten worden op termijn lager
Om vervolgens de zoekmachines nog meer te domineren, kan je ook gaan adverteren door middel van Google Ads. Dit is het advertentienetwerk van Google. Boven de gratis (organische) resultaten vind je op zeer concurrerende termen nog 3 of 4 advertenties. Dan kan jouw organische pagina op 1 staan, maar wordt deze alsnog naar beneden gedrukt door de advertenties.Door aanvullend te adverteren draagt dit bij aan je online autoriteit. En wist je dat als je een sterke (SEO) landingspagina achter een advertentie zet, je advertentiekosten dalen? Google hecht waarde aan kwaliteit: een pagina waarin jij uitgebreid informatie geeft over de schoenentrends van 2021 werkt beter op de overeenkomende term dan de homepage van jouw schoenenzaak. Geef daarom de bezoeker waar deze om vraagt en je zult zien dat jouw CPC (kosten per klik) drastisch zal dalen.
Videomarketing wordt meer en meer booming
Videomarketing neemt een enorme vlucht. Niet voor niets is Youtube (onderdeel van Google) op Google Search na de grootste zoekmachine online. Vlogs schieten als paddenstoelen uit de lucht en de kijkminuten via video’s nemen ieder jaar drastisch toe. Tijd om dit medium te gaan omarmen!
Ben je een salestrainer en kan je op dit moment geen fysieke trainingen geven kantoor? Geef (gratis) zoomsessies of stream een training online. Gebruik hiervoor Youtube, IGTV of een ander platform waarop je video’s kan streamen. Afhankelijk waar jouw doelgroep zich bevindt. Wanneer je regelmatig post op Youtube, draagt dit ook weer positief bij op je positie in zoekmachines. Dus, waar wacht je nog op?
Dit is hét moment om te investeren!
In rustigere tijden waarin inkomsten teruglopen kan het enorm eng zijn om hierin te investeren. Echter is juist NU het moment! Werk niet IN, maar AAN je bedrijf. Door nu bijvoorbeeld gratis videolessen weg te geven, zal je op de lange termijn meer betalende klanten krijgen. Wanneer jij jezelf nu bewijst zorg je voor een positieve nasmaak bij je doelgroep.
Daarnaast is SEO een middel voor de lange termijn. Schrijf je vandaag een artikel, dan kan het 1 tot 3 maanden duren voordat jij daadwerkelijk de zoekmachine domineert met deze relevante zoekterm (afhankelijk van de mate van inspanning, de inspanningen van je concurrent en het type branche). Plant daarom nu de zaadjes en oogst later!
Bron: Webton
En nu over tot actie!
Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.