3 mei 2023
Leestijd: 3 minuten
Geschreven door Veron

Google Mijn Bedrijf is cruciaal voor je local seo. In een paar eenvoudige stappen kan je meer uit je profiel halen. Lees onze tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren in dit blog!

Heb je al een account? Top, dan gaan we direct aan de slag met enkele tips om meer uit je account te halen. Nog geen account? Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account is binnen 5 minuten gedaan.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is de gouden gids voor de gratis vermelding van jouw bedrijf in de zoekmachine van Google en Google Maps. Met behulp van Google Mijn Bedrijf word je beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten van Google. Je verhoogt je online zichtbaarheid en kan als bedrijf extra informatie tonen aan (potentiële) klanten.

Een vermelding van je bedrijf ziet er als volgt uit:

Mijn bedrijf claimen

Het begint allemaal bij het aanmelden of claimen van je vermelding van je bedrijf. Met een Google account (Gmail) kun je gemakkelijk een vermelding aanmaken of wijzigen. Volg de stappen en vul deze zo volledig mogelijk in.
Na het invullen van jouw bedrijfsgegevens krijg je een brief toegestuurd met een code. Deze code moet je invullen in het Google Mijn Bedrijf account.

Welke functies kan ik toevoegen?

Google maakt het mogelijk om de diensten op te geven die je aanbied, de veelgestelde vragen te beantwoorden, foto’s te uploaden en klanten kunnen reviews achterlaten. Daarnaast kan je binnen de Knowledge Graph interessante eigenschappen als online klantenservice, online afspraken inplannen, online offertes en online lessen vertonen.

Onderstaand een lijst met alle standaard functies:

  • Bedrijfsnaam
  • Categorie (of meerdere) die jouw bedrijf omschrijft
  • Adresgegevens
  • Servicegebieden
  • Openingstijden
  • Telefoonnummer
  • Korte profielnaam
  • Website URL
  • Afspraak link
  • Producten
  • Services
  • Omschrijving
  • Logo
  • Foto’s
  • Reviews

Google Mijn Bedrijf tips!

De onderstaande 5 tips helpen je op weg om meer uit jouw GMB-profiel te halen.

#1 Zorg dat je bedrijfsinformatie volledig en actueel is.

Vul je bedrijfsinformatie zo volledig mogelijke en correct in. Zo kun je je bedrijfscategorie, adres, openingstijden, services en informatie over je bedrijf aanpassen en invullen. Allemaal informatie die veel potentiële klanten graag zien.

#2 Kies de juiste bedrijfscategorie

Je kan één primaire categorie kiezen. Kies dus een categorie waar jouw bedrijf het meest actief is. Naast de primaire categorie kan je nog maximaal 10 subcategorieën kiezen. Denk hier dus goed over na zodra je een Google Mijn Bedrijf opzet.

#3 Aan de slag met Google posts

Posts zijn korte berichtjes die voor een bepaalde tijd zichtbaar blijven. Deze berichten worden weergegeven in de zoekresultaten wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt. Je kan een bericht toekennen aan vier soorten posts, namelijk aanbieding toevoegen, update toevoegen, afspraak toevoegen en product toevoegen.

#4 Beheer jouw reviews

Google geeft mensen de mogelijk om een review op je Google Mijn Bedrijf achter te laten. Dit is voor zowel mensen die dit organisch doen als mensen die jij uitgenodigd hebt om een review te schrijven. Tip: antwoord op alle reviews, ook als ze negatief zijn. Zo zien mensen dat je de negatieve reviews serieus neemt en ziet men jouw kant van het verhaal. Door een goed en divers reviewbestand op te bouwen kun je potentiële klanten het laatste duwtje in de rug geven om voor jou te kiezen.

#5 De Google Maps app

Via de Google Maps app kun je gemakkelijk Google Mijn Bedrijf beheren en in contact komen met (potentiële) klanten en je meldingen beheren. Je ziet onder andere de volgende mogelijkheden in de app:

  • Bedrijfsinformatie aanpassen
  • Communicatie met klanten door reviews en berichten
  • Statistieken inzien
  • Posts plaatsen.
  • Foto’s uploaden

Kortom

Met Google Mijn Bedrijf kan je je SEO naar een nieuw niveau tillen. Door de juiste elementen in te vullen en deze up-to-date te houden verhoog je de kans op een goede ranking in de local seo resultaten. Daarnaast zien potentiële klanten in een opslag wat je bedrijf doet, waar je gevestigd bent en nog veel meer informatie! Snel beginnen? Neem dan contact met ons op!

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag