5 april 2023
Leestijd: 2 minuten
Geschreven door Veron

Wie zich een beetje waant in socialmedia-land weet dat TikTok tegenwoordig hét platform is om gezien te worden. Als je zelf aan de slag wilt gaan met TikTok voor jouw bedrijf, zal je je ongetwijfeld hebben afgevraagd wanneer het beste moment is om video’s te plaatsen. Hieronder lichten we de belangrijkste data uit van dit moment.

Onderzoek

Omdat het zo lastig is om de beste tijden te vinden om te posten op TikTok, heeft Influencer MarketingHub een groot onderzoek ingevoerd. Zij hebben maar liefst 100.000 TikTok-posts geanalyseerd om de optimale betrokkenheid van het publiek te vinden. Hierbij is geen specifieke doelgroep aangehouden. De tijden die zij hadden uitgedrukt waren in Eastern Standard Time. Wij hebben ze voor je omgezet in Central European Time.

  • Maandag: 12:00 en 16:00
  • Dinsdag: 4:00, 8:00, 10:00 en 15:00
  • Woensdag: 13:00 en 14:00
  • Donderdag: 5:00, 15:00 en 18:00
  • Vrijdag: 1:00, 11:00, 19:00 en 21:00
  • Zaterdag: 17:00
  • Zondag: 1:00, 2:00, 13:00, 14:00 en 22:00

Om de juiste tijd te vinden voor het plaatsen van content op TikTok, zijn er twee belangrijke vragen die je jezelf moet stellen.

1. Waar is je publiek gevestigd?

Als jij een wereldwijd publiek hebt, wordt het natuurlijk gelijk lastiger om te bepalen wat de beste tijd is om te posten. Het grootste gedeelte van je content zal bekeken worden op de drukste tijden binnen een bepaalde tijdzone.

Bepaal dus eerst waar je volgers zijn. Hier kom je heel makkelijk achter door je TikTok-account om te toveren naar een zakelijk account. Je kan dan allerlei statistieken inzien, zoals je aantal volgers, de man/vrouw-ratio binnen je volgersgroep en waar je volgers gevestigd zijn.

Geen idee hoe je een zakelijk account aanzet? Dit zijn de stappen:

  • Open de app
  • Ga naar je profiel
  • Klik rechts bovenin op de drie bolletjes
  • Klik op ‘zakelijk profiel’

Je hebt nu een zakelijk account! Hier kun je dus allerlei statistieken inzien. Daarnaast kun je hier promoties doen voor jouw content en krijg je toegang tot een makersportaal, waar allerlei gunstige tips in staan.

2. Op welk tijdstip is je publiek wakker?

Nu je weet waar je publiek zit, moet je ook weten wanneer ze wakker zijn. Het is vrij simpel. Je moet namelijk de tijdzones begrijpen. Stel, je bent een TikTokker uit Nederland en hebt voornamelijk volgers uit Nederland. Dan hoef je geen rekening te houden met tijdsverschillen en kun je gewoon je normale contentplanning aanhouden.

Maar, als je volgers hebt in Nederland en bijvoorbeeld in Noord-Amerika, heb je een tijdsverschil van zo’n acht uur. Helaas heeft TikTok (nog) geen functionaliteit waarbij je posts kunt inplannen. Er zijn ook nog geen social media apps die je aan je TikTok-account kunt linken. Je zal dus een contentplanning moeten maken op basis van waar de meeste van jouw volgers vandaan komen. Heb je te maken met een tijdsverschil? Dan wordt het nu nog vrij lastig om te posten voor jouw publiek. Hopelijk komt TikTok snel met een oplossing hiervoor. Fingers crossed!

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag