Gewijzigd op 19 juni 2024
Een oplossing bieden nog voor de vraag ernaar is gecreëerd? Maak kennis met Demand Generation, ook wel Demand Gen. Met de juiste inzet wek je nieuwsgierigheid en verlangen op voor jouw product of dienst, zonder directe verkoopdruk. Deze strategie tilt jouw marketing naar een hoger niveau door potentiële klanten te informeren en te betrekken. Het is dé sleutel tot het vormen van een diepere band met je doelgroep.
Demand Generation, wat is het?
Even terug naar het begin: Demand = vraag naar, Generation = maken. Demand Generation is een slimme strategie die gericht is om bewustzijn en interesse te creëren voor de producten en/of diensten van een bedrijf. Het bekijkt het verkoopproces op een andere manier.
De vraag die hierin centraal staat: hoeveel vraag is er naar jouw product en/of dienst? Met daaropvolgend de vraag: Kun je de vraag naar jouw product actief vergroten?
In plaats van te zeggen “koop dit”, maak je hiervoor gebruik van verschillende kanalen. Voorbeelden van marketingactiviteiten die daarin bijdragen zijn: contentmarketing, Zoekmachineoptimalisatie, E-mailmarketing, Social Media Marketing, evenementen en meer.
En niet te vergeten Demand generation is een langetermijn benadering.
Demand Generation is niet iets nieuws. De behoefte ervan is wel opnieuw gecreëerd. Hoe dit komt? Marketeers hebben zich de afgelopen jaren voornamelijk gefocust op Lead Generation. Maar in deze razendsnelle veranderende markt, verandert ook onze behoefte en daarmee ons koopgedrag. Dat maakt dat er behoefte is aan een andere aanpak: Demand Generation is hierdoor actueleren en dus een goede strategie om te (her)overwegen.
Kort samengevat wek je met Demand generation dus interesse op. Met lead generation zorg je vervolgens ervoor dat de doelgroep je product of dienst gaat aanschaffen. Lead generation is uiteindelijk het resultaat van je Demand generation campagnes. Klaar om te ontdekken hoe je dit in kunt zetten? Check, maar eerst nog de verschillen tussen Lead & Demand generation.
Lead Generation vs. Demand Generation
Beide strategieën zijn gericht op het aantrekken van potentiële nieuwe klanten, maar toch zit er een belangrijk verschil tussen deze twee. Het grootste verschil is dat Demand Generation gericht is op het stimuleren van de vraag naar een product of dienst. Terwijl Lead Generation daarentegen juist gericht is op het verzamelen van informatie over een potentiële klant tot het actief laten converteren.
Bij Demand Generation heb niet jij, maar je doelgroep het tempo in de hand en wordt het pas zichtbaar door bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier.
Dat betekent dat beide strategieën ook een andere impact hebben binnen de ‘customer journey’ en dus zich op een andere plek binnen de funnel bevinden.
Nu beginnen met Demand Generation
Er is geen kant-en-klare oplossing of een copy-paste voor een strategische aanpak. Er is ook niet één concrete actie die je vandaag nog uit kunt voeren (dat zou ons werk wel heel gemakkelijk maken *knipoog*). Je kunt er wel vandaag nog mee beginnen: jouw ideale klant bewust maken van zijn probleem en hem helpen om dit probleem op te lossen. Het proces hiervoor kun je splitsen in drie onderdelen:
- Demand Creation: Begin bij het begin: erken waar je klant nu staat. Ga niet meteen van start met wat je aanbiedt, maar toon eerst dat je begrijpt wat hun situatie of uitdaging is. Het gaat erom dat je aansluiting vindt bij hun huidige overtuigingen en gevoelens. Wat is de job-to-be-done van jouw doelgroep?
- Demand Generation: Het overtuigen van klanten is een proces dat tijd nodig heeft. Het doel hier is om de interesse en behoefte geleidelijk te vergroten. Geef mensen de ruimte om vertrouwd te raken met het idee en om erover na te denken en te discussiëren.
- Demand Capturing: Nu focus je op actie. Maak duidelijk waarom het probleem nu aangepakt moet worden en bied de middelen aan die ze nodig hebben om die stap te zetten. Het gaat om het bieden van praktische oplossingen die hen helpen om in beweging te komen.
Aan de slag …
‘Ja, leuk…’ horen we je denken… ‘maar hoe nu verder?’ Onze tips, waardoor je vandaag nog van start kunt gaan met Demand Generation, om meer vraag naar jouw product en/of dienst te creëren:
- Connecties leggen met jouw doelgroep op o.a. LinkedIn.
- Adverteren op LinkedIn & Meta zonder focus op directe conversie.
- Organisch posten op LinkedIn, Instagram of Facebook.
- Het delen van YouTube Shorts rondom jouw strategische boodschap.
- Waarnemen van zoekgedrag door middel van tools, om erachter te komen waar er veel zoekvolume zit. Waar is je doelgroep naar op zoek?
- Kwaliteit van websiteverkeer analyseren – is datgene wat er binnenkomt op jouw website ook de kwaliteit die je wilt genereren?
- Opstellen van account lists en bijhouden van touchpoints in Hubspot.
Demand Generation met LinkedIn
Als je in de B2B-sector zit, dan is LinkedIn de plek waar je moet zijn. Het is hét platform voor inspiratie, het volgen van de laatste trends, en het voeren van gesprekken met collega’s, specialisten en potentiële partners. Wij raden je aan om hier volop in te zetten op het creëren van vraag: bouw aan je persoonlijke merk, plaats organische posts. En voor een extra duwtje? LinkedIn Ads zijn je beste vriend, met spot-on targeting.
Demand Generation met SEA
Demand Gen is the way to go voor jouw Search Ads. Wat hier absoluut een must in is? Content. Boeiende content. En dat kan zowel bewegend als stilstaand beeldmateriaal zijn. Mocht je beschikken over goede video content, voeg YouTube Shorts toe aan dit lijstje!
Beschik je (nog) niet over boeiend videomateriaal? Dan is het zeker de moeite waard om dit eens te onderzoeken of over te brainstormen. Videocontent biedt namelijk vele voordelen, zoals een hogere engagement, grotere koopbereidheid en geeft de consument meer vertrouwen in het product. Geen idee waar je moet beginnen? We zijn slechts een telefoontje van je verwijderd!
Demand Generation met Meta
Maar hoe zit het dan met Meta Ads? Ook hieruit blijkt dat Demand Generation voor jouw social campagnes onmisbaar zijn en ideaal om je merk op te bouwen. Denk hier bijvoorbeeld aan het gebruik maken van post boost om jouw boodschap onder de aandacht te brengen.
Demand Generation met e-mailmarketing
Met e-mail marketing kun je op een laagdrempelige manier de verbinding aangaan: een reminder sturen, een blog onder de aandacht brengen of een persoonlijke boodschap sturen. Daarnaast kun je er een mix van topics in kwijt, waardoor de lezer altijd iets nieuws kan leren. Zo blijf je niet alleen hangen in hun mailbox, maar ook in hun hoofd.
Demand Generation met contentmarketing
Zoals eerder geschreven: content is koning. Zeker als het aankomt op de magie van vraag genereren. Het gaat niet om de jacht op likes of volgers, maar om echt resoneren met je publiek. Door content te creëren die zowel informeert als interactie uitlokt, leg je de basis voor een strategie die niet alleen aandacht trekt, maar deze ook vasthoudt. Zo transformeer je content in een krachtig middel om echte interesse en betrokkenheid te genereren.
Een strategische Demand Generation campagne voor jouw merk? Laat SiteMasters met je meedenken. Dat vinden we leuk!
Bron: Afix
En nu over tot actie!
Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.