6 maart 2024
Leestijd: 3 minuten
Geschreven door Veron

Google’s nieuwe toestemmingseisen voor jouw campagnes

Met Consent Mode v2 verplicht Google adverteerders om aan de geldende privacywetgeving te voldoen. Deze functie is gekoppeld aan de cookiebanner, die al enige tijd verplicht op iedere website moet staan. Wanneer gebruikers hun voorkeuren aangeven voor cookies, heeft dit invloed op hoe Google Ads data verwerkt en conversies toewijst. Consent Mode v2 gaat vanaf maart 2024 van kracht. Lees waarom het implementeren ervan belangrijk is om succesvol te blijven adverteren in Google.

Wat is Google Consent Mode v2?

Online marketing wordt meer dan ooit gedragen door data. Denk bijvoorbeeld aan het meten van surf- en klikgedrag via cookies en tags. Voor het verzamelen, opslaan en verwerken van deze data is toestemming van de gebruiker nodig, zoals is vastgelegd in Europese wetgeving onder de Digital Markets Act (DMA). Google wil met Consent Mode waarborgen dat iedereen die in de Europese Economische Ruimte adverteert, zich aan de DMA houdt.

Dankzij Consent Mode kan Google precies zien of en hoe een gebruiker heeft ingestemd met het volgen van zijn of haar activiteit via de cookiebanner. Op basis van de aangegeven voorkeuren past Google de tags en tracking aan om de privacy van gebruikers en hun keuzes te respecteren.

Privacywetgeving beweegt mee met de ontwikkelingen in het online landschap. Google beweegt op haar beurt mee in de manier waarop zij met data omgaat. In Consent Mode v2 heeft de gebruiker meer invloed op de verwerking van data. Zo kan de gebruiker aangeven of data naar Google gestuurd mogen worden voor advertentiedoeleinden en/of voor gepersonaliseerde advertenties zoals in remarketingcampagnes.

Consent Mode v2 geldt ook voor jou

Deze regelgeving is van toepassing op alle gebruikers in de Europese Economische Ruimte (EER). Daar val jij dus ook onder omdat je diensten/producten verkoopt binnen Nederland en data verzamelt van Europese gebruikers. Het is dus belangrijk dat je Consent Mode v2 tijdig implementeert.

Google heeft als deadline 6 maart gegeven om te voldoen aan de nieuwe privacyregelgeving door Consent Mode v2 te implementeren. Indien je dit niet toepast dan riskeer je het volgende:

  • Je loopt risico een boete te krijgen als je je niet aan de EER-regelgeving houdt.
  • Je loopt het risico waardevolle gegevens voor het bijhouden van conversies kwijt te raken als gebruikers geen toestemming geven.
  • Je loopt het risico de mogelijkheid om doelgroep-/remarketinglijsten samen te stellen te verliezen.
  • Je loopt het risico de mogelijkheid te verliezen om gepersonaliseerde advertenties weer te geven.

Consent Mode v2 instellen: dit moet je doen

Zonder Consent Mode v2 mis je mogelijk de data in datagedreven search- en remarketingcampagnes. Bij SiteMasters Digital Agency vinden we het belangrijk dat Consent Mode v2 tijdig en goed wordt geïmplementeerd, zodat de prestaties van Google Ads-campagnes voor onze klanten kunnen blijven meten. Deze metingen zijn belangrijk om campagnes bij te stellen en effectief online te blijven adverteren.

  • Heb je een Google Ads account en draait de website bij SiteMasters? Dan nemen wij contact met je op voor de implementatie van Consent Mode v2.
  • Doen wij je Google Ads, maar heb je de website elders in beheer? Dan adviseren wij om direct contact op te nemen met jouw webbouwer voor de implementatie van Consent Mode v2, zodat we niet het risico lopen dat het Ads account wordt beperkt.

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag