17 april 2024
Leestijd: 5 minuten
Geschreven door Veron

Heb je jezelf weleens gegoogeld? En zie je dan tot je grote verbazing je website niet in de zoekresultaten van Google? En dan bedoelen we niet alleen wanneer jij jouw bedrijfsnaam of URL intypt, maar bijvoorbeeld ook wanneer je zoekwoorden intypt waarvan je weet dat jouw klanten ze gebruiken, zoals “bakkerij om de hoek” of “leuk café in Haarlem”. Nu vraag je je natuurlijk af hoe dit komt. Logisch, want als je een website hebt, wil je wel dat deze wordt gevonden in Google. 

Er zijn veel factoren die meespelen bij vindbaarheid. Een pagina kan laag ranken en toch vindbaar zijn voor specifieke zoekopdrachten. Dat je site geen bezoekers trekt via Google, hoeft niet per se te liggen aan indexeringsproblemen, maar als je URL niet in Google’s index staat, dan is ie inderdaad onvindbaar. Check daarom eerst of Google je site al heeft opgepikt.

Hoe check je dat? Simpel: type ‘site:jouwwebsite.nl’ in Google’s zoekbalk of duik in de indexdekking van Google Search Console. Zie je dat je pagina’s wel geïndexeerd zijn, maar nog niet goed ranken? Dan is het hoogstens tijd voor een SEO-strategie.

Waarom is je website niet vindbaar? Hier zijn enkele veelvoorkomende redenen:

Net je nieuwe website gelanceerd en Google gevraagd om ‘m te indexeren? Het kan wel even duren voordat Google je site heeft doorgespit. Dit proces kan echter versneld worden met het gebruik van een sitemap. Denk aan een sitemap als de inhoudsopgave van je website, die Google een handje helpt om al je pagina’s te vinden. Zelf al je pagina’s opsommen is natuurlijk geen pretje. Gelukkig zijn er sitemap generator tools (zoals My Sitemap Generator) die dit voor je uit handen nemen. Met één klik krijg je een complete HTML-sitemap. Dien je sitemap vervolgens in bij Google Search Console om het indexeren te versnellen. De meeste contentmanagementsystemen, inclusief WordPress, maken automatisch een XML-sitemap aan, dus daar heb je geen omkijken naar. Wel zo relaxed.

Robots.txt is een bestand dat aan de achterkant van je website geplaatst wordt. Met dit bestand kun je aangeven welke pagina’s Google links moet laten liggen. Zo voorkom je dat bezoekers op plekken terechtkomen waar je ze liever niet hebt, zoals je CMS-inlogpagina of een bedankpagina na een formulier inzending. Om te zien of een pagina bewust is weggelaten, check je of je site een robots.txt bestand gebruikt door te navigeren naar https://www.jouwwebsite.nl/robots.txt. Daar vind je welke pagina’s zijn uitgesloten.

Zonder sterke linkstructuur is de kans klein dat je wordt geïndexeerd, zelfs wanneer je steengoede content publiceert. Een goed opgezette interne linkstructuur laat Google zien hoe je pagina’s met elkaar verbonden zijn en helpen de crawlers van Google om meer van je site te ontdekken. Bovendien maken ze het ook voor je bezoekers makkelijk om snel andere delen van je website te verkennen. Idealiter is iedere pagina binnen twee klikken te vinden en bevat deze minstens één interne link. Een website die logisch in elkaar zit met duidelijke interne verbindingen scoort beter in zoekresultaten én bij je bezoekers.

Wanneer je website er langer dan gemiddeld over doet om te laden, steekt Google minder tijd en energie in het doorpluizen van je website, wat kan resulteren in niet-geïndexeerde pagina’s. Deze pagina’s duiken dan op als ‘Gevonden – momenteel niet geïndexeerd’ in de Search Console. Dit zie je vaak bij grotere sites die een zee aan URL’s die gecrawld moeten worden. Wil je de snelheid van je website meten? Dan is Google PageSpeed Insights je beste vriend. Deze gratis tool van Google checkt niet alleen hoe je site presteert op mobiel en desktop, maar kijkt ook naar de reactietijd van je server.

Als je site veel oppervlakkige content bevat, zit je mogelijk met een probleem. Google zoekt content die echt waarde toevoegt voor de gebruiker. Dus, als jouw content dat niet doet, waarom zou Google het dan willen indexeren? Pagina’s met weinig of geen unieke content, van lage kwaliteit of met irrelevante informatie worden gezien als ‘thin content’. Dit is niet alleen slecht voor de zichtbaarheid van die pagina’s zelf, maar kan ook de indexatie en ranking van je andere content negatief beïnvloeden. Zorg dus dat de inhoud die je maakt écht waardevol is voor je bezoeker en verrijk je pagina met ‘rich content’ om je te onderscheiden van de massa.

Je website wordt niet zomaar gevonden op competitieve zoekwoorden. Slimmer is het om je pijlen te richten op longtail zoekwoorden. Ze zijn specifieker, minder bevochten, en brengen bezoekers die al weten wat ze willen, wat jou sneller in de spotlight zet. Plus, die bezoekers zijn vaak al een stap verder in hun zoektocht, wat de kans op conversie verhoogt. Daarom is het slim om niet alleen op de grote zoekwoorden te focussen, maar juist ook aandacht te besteden aan longtail of secundaire zoekwoorden, zeker in het begin.

Het feit dat Google je pagina’s heeft geïndexeerd, biedt geen garantie dat deze permanent in de zoekindex opgenomen blijven. Helaas. Als Google vaststelt dat de inhoud niet langer relevant of waardevol is voor gebruikers, kan de pagina alsnog uit de index worden verwijderd. 

Het internet is altijd in beweging; wat vandaag relevant is, kan morgen achterhaald zijn. Daarom is het cruciaal om je content regelmatig bij te werken en te verbeteren. 

Niet alleen blijft je content zo relevant en aantrekkelijk voor je bezoekers, maar het kan ook je plek in de zoekresultaten een flinke duw omhoog geven. Beheer je een website, dan is er dus geen tijd om achterover te leunen. Google smult immers van verse, relevante content. Plus, het maakt de ervaring voor je bezoekers een stuk aangenamer, wat weer leidt tot meer engagement en, wie weet, conversies. Kortom, een win-win!

Er zit een verschil tussen geïndexeerd worden en daadwerkelijk goed vindbaar zijn. Oké, je pagina’s staan misschien wel in de index van Google, maar verschijnen ze ook op de zoektermen die er echt toe doen voor jouw site? En scoren ze hoog op die relevante zoektermen? Als het antwoord op één van deze vragen, of op beide, ‘nee’ is, dan moet je echt aan de slag om je vindbaarheid een boost te geven. En hoe doe je dat? Met SEO of course! Met een sterke SEO-strategie laat je Google zien dat jouw content king is voor specifieke zoekwoorden, hierdoor kan je een hogere plek in de zoekresultaten veroveren en trek je precies de bezoekers aan die je wilt hebben.

Wanneer je voor het eerst een website beheert, kan alle nieuwe informatie nogal overwhelming zijn. Raak je verdwaald in de details en kan je wel wat hulp gebruiken bij het maken van SEO-content? Onze inhouse SEO-copywriter creëert webteksten die zowel bezoekers als Google bekoren. Perfect als je het schrijven liever overlaat aan een pro of als je met die gratis SEO-tools toch niet helemaal uit de verf komt. Tevens kunnen we meer technieken gebruiken zoals linkbuilding om je website hoger te krijgen in Google!

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag
Veron van SiteMasters
13 december
SiteMasters
Hey! Kan ik je ergens mee helpen?