28 februari 2024
Leestijd: 3 minuten
Geschreven door Veron

Technieken zoals een Content Management Systeem (zoals WordPress) maken het mogelijk om zelf een website te onderhouden. Techniek is echter slechts één van de 5 punten voor het zelf onderhouden van een website. Natuurlijk is het gemakkelijker geworden, maar er komt heel wat bij kijken om het maximale uit een website te halen. Laten we eerlijk zijn, het programma kennen, betekent niet dat je ook meteen een website kan bijhouden! Schoenmaker, blijf bij je leest. Accepteer dat niet iedereen een webdesigner kan zijn!

Bij website onderhoud wordt vaak naar het topje van de ijsberg gekeken

“CMS-en” worden vaak gepromoot als een eenvoudige programma’s om gemakkelijk en snel een website te onderhouden. Technisch gezien klopt dat, functioneel gezien niet. De kennis en kunde op het gebied van webdesign van een restauranteigenaar, verzekeringsadviseur of secretaresse zijn niet te vergelijken met een webdesigner of tekstschrijver die 15 jaar ervaring in het vak heeft. Zelfs webdesigners moeten de vakbladen bijhouden en elke week bijleren om de laatste inzichten te kunnen begrijpen en toe te passen. Avonden van lezen, onderzoeken, testen en optimaliseren. Het kost tijd, energie en doorzettingsvermogen.

Wanneer je slaagt voor je rijbewijs, ben je ook niet meteen zo handig als een automonteur. Zo geldt dat ook voor website onderhoud. Hieronder 5 gebieden van website onderhoud, waar het vaak mis gaat!

1. Visueel

Het oog wil ook wat. Wanneer een website er amateuristisch en onverzorgd uitziet, klikken bezoekers snel door naar een andere site. Veel soorten lettertypes in veel verschillende kleuren wordt niet door iedereen gewaardeerd. En een foto van 4MB op een startpagina is niet bepaald handig. Ben je niet handig met grafische programma’s zoals Photoshop en Illustrator? Dan staat je website al snel op 1-0 achterstand.

2. Teksten / Content

Zeg nou zelf, hoe interessant zijn websites met eindeloos lange pagina’s? Het is niet handig, niet verstandig en niet gebruiksvriendelijk om grote lappen tekst op een site te zetten. Iedereen heeft het druk, dus zorg ervoor dat je website alleen die informatie toont die interessant is voor een bezoeker. Twee A4-tjes over (de historie van) het bedrijf? Niet doen!

Goede webteksten zijn:

  • kort
  • overzichtelijk ingedeeld
  • prikkelend

Zijn je webteksten niet op orde? Dan sta je met 2-0 achter.

3. Functioneel

Lopen is, net als het onderhouden van een website, niet echt moeilijk. Maar lopen is iets anders dan hardlopen en nog anders dan een marathon winnen. Door een verkeerde beeldvorming zie ik steeds vaker dat het onderhouden van een website wordt gezien als “iets eenvoudigs dat je er even bij doet” naast alle andere werkzaamheden.

Wanneer je de techniek van een CMS onder controle hebt, verwacht dan niet dat het ook meteen functioneel en commercieel is. Als de website niet aansluit op je communicatieplan (als dat er al is) of op de vraag van je doelgroep, sta je 3-0 achter. Verleg de focus van “Hoe zet ik iets op de site” naar “Wat moet er op de site”.

4. Financieel

De kosten van een website in de hand houden is uiteraard verstandig. Maar er is een verschil tussen duur en veel geld. Het extern laten onderhouden van een website kan wellicht duur overkomen, maar kun je zelf hetzelfde resultaat bereiken? Je staat dus snel 4-0 achter als kosten leidend zijn.

5. Actueel

Eén van de grootste frustraties van bezoekers is het bekijken van een website die niet actueel is. Een website is nooit ‘klaar’. Er is altijd iets aan toe te voegen of te verbeteren. Is je website niet actueel? Dan sta je 5-0 achter. Vraag een webdesigner dan ook nooit om een website op te leveren die helemaal klaar is en meteen goed gevonden wordt in Google!

Niet iedereen kan een webdesigner zijn

Zelf een website onderhouden kost meer tijd en dus indirecte kosten dan wanneer je dit uitbesteed. Daarnaast is het de vraag of je hetzelfde resultaat bereikt als een webdesigner. Het goed onderhouden van een website vergt kennis van websites, digitale trends en internet marketing. De focus moet liggen op de functionaliteit van een website en het optimaliseren van online kansen; niet op het ‘overwinnen van de techniek’ van een CMS.

Het advies luidt dus:

  • Alles goed voorbereiden en daarna een webdesigner aansturen.
  • Helder op papier hebben staan wat je met je website wilt bereiken en hoe je dat wilt doen.
  • Samen aan tafel om de taken goed te verdelen, want dan kun je prima een deel van je website wel zelf onderhouden.

En nu over tot actie!

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte om bij gestaan te worden door echte professionals?
Wacht dan niet langer en ga aan de slag, door snel contact met ons op te nemen.

Ga aan de slag